Maria Bielke von Sydow: Tre tips på hur du når ut med dina böcker!

Foto Richard Lindor Foto Richard Lindor

Maria Bielke von Sydow är författare och förläggare på BIMA-förlag. Här delar hon med sig av tre tips på vad du som för författare kan göra för att nå ut med dina böcker.

Så stod jag där med debutromanen i handen. Som okänd indieförfattare förstod jag snabbt att det behövdes innovativa grepp för att nå ut. Bokhandelskedjorna stod liksom inte i kö för att göra centrala inköp. Boken fick inget litteraturstöd och därmed inte heltäckande distribution till biblioteken och inte hade jag några inflytelserika kulturpersonligheter i mitt nätverk. Det haglar vanligtvis inte heller litterära priser eller arbetsstipendier över egenutgivare så jag och boken fick helt enkelt se till att fixa biffen själva.

Mina motton i livet är ”Just do it” och ”Learning by doing” och i det tror jag nyckeln till framgången finns. Bättre att agera och riskera ett eventuellt misslyckande än att passivt vänta på att författarskapet på något magiskt sätt ska höjas till skyarna.

Efter sju år som författare har jag släppt fem skönlitterära böcker och en fackbok. På mitt bokförlag har jag också givit ut titlar av tre andra författare. Mina böcker har sålt hyfsat stora kvantiteter (totalt cirka 13000 exemplar) till ett hyfsat genomsnittligt f-pris. Var och en hittar sina egna bästa sätt att marknadsföra sina böcker men här delar jag med mig av ett par av de tillvägagångssätt som jag funnit lyckosamma.

Tack vare att jag noggrant registrerade titelns sökord blev en mina böcker som jag ger ut på mitt bokförlag direkt upplockad av en av Sveriges största bokklubbar

1

”Satsa på en riktigt välgjord presentation på Bokinfo”

Det tipset fick jag som debutant av Bia Sigge, då inköpschef på Pocketshop. Först förstod jag inte riktigt hur det skulle hjälpa till att sälja mina böcker, men jag gjorde som hon sa. Jag registrerade omfång, vikt, format, länkade till hemsida och recensioner, la in författarfoto och uppdaterade informationen kontinuerligt. Så här i efterhand förstår jag hur värdefullt det tipset var. Bokinfo är databasen som länkar till nätbokhandlare och där fysiska bokhandlare söker titlar. På Bokinfos startsida lägger man även upp löpsedlar när ens böcker figurerar i media. Tack vare att jag noggrant registrerade titelns sökord blev en mina böcker som jag ger ut på mitt bokförlag direkt upplockad av en av Sveriges största bokklubbar, då de nyckelordsletade efter ämnesspecifika böcker. Det lönar sig att lägga den där lilla extrainformationen, utöver den mest basala som krävs. Ger du ut på externt förlag, be att få se hur dina böcker är registrerade på Bokinfo. Ger du ut via bokutgivningsföretag be eventuellt om att få registeringsmöjligheter själv.

2

 Leta efter nya typer av samarbeten som gynnar alla parter

Den första tanken när det gäller boksamarbeten är kanske att göra något tillsammans med andra författare. Samarbeta med andra författare ska vi göra, ofta och gärna. Men för att sälja större kvantiteter bör man även leta efter andra samarbetspartners. Jag inledde ett samarbete med en dagstidning i Blekinge. De köpte in mina romaner, som delvis utspelar sig i Blekinge, för att de som tidningskoncern ville erbjuda sina pluskunder en bok med lokal prägel till ett förmånligt pris. Med jämna mellanrum annonserade de också mina böcker i tidningen med annonser i en storlek som jag aldrig skulle ha kunnat bekosta själv. Tidningen fick i gengäld rabatt på f-priset och jag erbjöd mig att kostnadsfritt finnas med på tidningens arrangemang och prata om böckerna. Ett lyckat samarbete som gynnade oss båda.

3

Att synas på oväntade ställen där böcker vanligtvis inte finns

Bokmässor i all ära, men om vi tar bokmässan i Göteborg som exempel kostar det oerhört mycket att ha en monter där och dessutom är försäljningen ofta påver. Konkurrensen är helt enkelt för stor. Bokmässor är istället ett ypperligt tillfälle att knyta kontakter som i förlängningen kan ge försäljning, så avstå inte från att synas där också. Men möjligheten att synligggöra och sälja sina böcker är större i sammanhang som vanligtvis inte förknippas med litteratur. Jag har till exempel stått på badhuset Aqva-Kul i Malmö och läst ur mina böcker för människor i bassängen och kafeterian. Det var spontant, uppskattat och jag sålde en hel del böcker. Man måste dock först kolla så det är okej med ställets ägare.

Varje bok har sin egen väg till spridning, men inga böcker säljer sig själva

Förra året fick jag ett uppdrag att skriva och framföra en julkalender. 24 kvällar stod jag i min hemkommuns stadshus och läste. Därefter inledde vi ett samarbete där mitt förlag  gjorde en bok av julkalendern och kommunen köpte in ett stort antal som används vid olika officiella besök. Dessutom får alla som flyttar till kommunen den i gåva. Möjligheterna är oändliga. Tänk dig alla ställen där dina böcker ännu inte finns, och jobba på för att de en dag gör det!

Varje bok har sin egen väg till spridning, men inga böcker säljer sig själva. Vi författare behöver helt enkelt vara aktiva i marknadsföringsprocessen. Det finns ingen anledning att vara blygsam, tvärtom bör vi vara stolta över de verk vi har åstadkommit och med glädje upplysa om att våra böcker finns.

Maria Bielke von Sydow

Här kan du besöka Marias hemsida